Halal Bihalal Kartun

[undangan] Halal Bihalal Komunitas dan Sosialisasi IWIC 10 (19 Agustus 2016) Masih ingat dengan kompetisi Indosat IWIC? Ya, komunitas Kartunet pernah diberi kehormatan untuk mengikuti salah satu road show dari IWIC atau Indosat Ooredoo Inovation Contest edisi ke-8 yang diadakan waktu itu bulan Juli tahun 2014 di Jakarta, sekaligus acara bukaPembukaan halal bihalal dan kopdar ke 7 Pashter Bali, dibuka oleh Mas Binarif pengesahan 1988 dari ngrambe ngawi. 32 Salut ni buat Dik fikri, asal jember, ikut latihan sejak kelas 6 SD di jember.Coba perhatikan pemaknaan halal bi halal sendiri. Mana ada dalil dan rujukannya dari Al-Qur'an atau hadits. Tapi berkat kreatifitas dan dialektika berpikir yang dipengaruhi oleh ajaran agama, ulama kita menjadikan lebaran atau idul fitri yang mulanya ajaran bermaaf-maafan menjadi warna-warni dengan tradisi halal bihalal.Sebanyak 150 purnawirawan perwira tinggi (Pati) TNI/Polri menggelar Halal Bihalal, Kamis (20/6) pukul 11.00 WIB sampai 14.00 WIB.Hala Bihalal akanPanitia halal bihalal, Brigjen (Purn) DJ Nachrowi mengatakan, pihaknya sudah diberi izin oleh pengelola Sentul Convention Center. Sehari sebelum acara, panitia mendapatkan bahwa gedung tak bisa digunakan, padahal undangan acara sudah disebar. "Panitia mencoba menemui manajer SCC, namun ternyata manajer sudah mengundurkan diri," jelas Nachrowi.

Pashter Bali - Home | Facebook

Detail Produk Penjual Souvenir Halal BiHalal Islami. pgp_title keberadaannya di seluruh acara pengantin selalu diharapkan. Bagi hadirin, adanya souvenir pernikahan tentu menyuguhkan nuansa yang indah terhadap acara pernikahan itu. Untuk cetakan berupa karikatur / kartun di souvenir dan undangan kami menggunakan tipe abstrak (tanpa mukaMarhaban ya ramadhan...bulan yang dinanti kini telah tiba dan tak terasa waktu semakin cepat berlalu setelah 1 bulan lamanya kita berpuasa hari kemenangan pu...Halal Bihalal Di Quito, Kesempatan Mengenal Indonesia Lewat Makanan. Senin (26/6), Duta Besar RI untuk Ekuador, Diennaryati Tjokrosuprihatono, menggelar open house Idul Fitri 1438 H dan halal bihalal bersama masyarakat Indonesia dan sahabat Indonesia dari Ekuador di W..Halal Cryptocurrency Islam Awal koin di Gelombang platform - halal bihalal gambar png. Garis Kartun Latar Belakang Pesan Sekolah Sepak Bola Gadis Tangan Cinta Orang Tekstur Teks Lingkaran Pernikahan Kopi Salju Selamat Ulang Tahun Ciuman Pohon Musik Mahkota Anjing Abstrak Lain Lain Cat Air.

Pashter Bali - Home | Facebook

Halal Bihalal Virtual dan Fenomena Ber-Zoom Ria | Arrahim.ID

Contoh Surat Undangan Halal Bihalal - Contoh surat undangan halal bi halal tak terasa puasa ramadhan tinggal beberapa hari lagi […] Contoh Surat Keterangan Kerja Sebagai Guru. By Posted on 27/07/2019. Contoh Surat Keterangan Kerja Sebagai Guru - Semoga bermanfaat untuk anda yang sedang menulis format surat keterangan kerja. Contoh surat […]Halaman Selanjutnya: Artikel Selengkapnya. Informasi Undangan yang kami bagikan semoga menjadi informasi terbaik dan bisa benrmanfaat untuk semua khususnya informasi tentang Contoh Spanduk Halal Bi Halal Terbaru 2020 Yang semuanya kami kumpulkan dengan serapih mungkin. mohon maaf apabila banyak kesalahan dalam penulisan artikel atau informasi tersebut yang ada kaitannya dengan Contoh Spanduk100 Gambar Animasi Bergerak Dp Bbm Mudik Lebaran Terbaru Dan Jual Amplop Lebaran Murah Harga Grosir Amplop Lebaran Kartun Siap Gambar Dp Bbm Ucapan Selamat Hari Raya Lebaran Idul Fitri 2018. Gambar Foto Kartu Kata Ucapan Untuk Cara Buat Ketupat Sela Flickr Selamat Hari Lebaran Ketupat 1433h Anasfw Fiqih Lebaran Iedul Fitri Halal Bihalal DalamHalal Cryptocurrency Islam Awal koin di Gelombang platform - halal bihalal File PNG yang berisi tentang 0.75 MB dan resolusi 1134*1134Acara halal bihalal yang berlangsung dari pukul 09.00-12.00 WIB ini diisi dengan ramah tamah antara anggota Republik Ngapak yang baru dan lama. Halal bi halal di Baturraden PurwokertoHalal bi halal di Baturraden PurwokertoSelain itu, juga ada perkenalan dan tanya jawab antar anggota.

P3k Pingsan Line Lets Get Rich Jepang Kicau Kenari Master Tujuan Melukis Ide Pokok Yaitu Memperlancar Peredaran Darah Naskah Ludruk Jawa Timur Bangun Ruang Limas Segi Empat Asking And Giving Opinion Exercise Https //puspendik.kemdikbud.go.id/hasil-un/ 2019 Pernyataan Tentang Trafo

HALAL BIHALAL PAGUYUBAN AMONG WORGO JOWO (PUNGGOWO) KE-10

HALALBIHALAL PAGUYUBAN AMONG WORGO JOWO (PUNGGOWO) KE-10 | Assalamualaikum semua.. Siapa sini orang jawa? Aku yakin ramai di antara kita yang berketurunan jawa kan. Tapi berapa ramai anak-anak muda zaman sekarang yang tahu mengenai adat dan budaya masyarakat jawa? Silap-silap bahasa jawa pun tak tau kan. Sayangnya kalau itu yang terjadi. Tapi di Indonesia perkara sebegini amat dititikberatkan oleh masyarakat Jawa disana. Bagi mereka cara hidup masyarakat Jawa harus dipertahankan maka terhasil la Acara Halal Bihalal Paguyuban Among Worgo Jowo (PUNGGOWO) yang ke-10 dan menghimpunkan masyarakat Jawa bagi mengeratkan silaturrahim.

Pengalaman datang ke Acara Halal BiHalal Paguyuban Among Worgo Jowo (Punggowo) ke-10

Acara Halal Bihalal Punggowo ke-10 ini diadakan di Dataran Engku Putri, Batam pada 15 Julai 2018. Aku sangat bertuah kerana pada kali ini aku berpeluang ke Batam untuk melihat sendiri upacara yang gilang gemilang ni. Bayangkan la, jangkaan pengunjung yang datang pada tahun ini dianggarkan seramai 162,000 orang kot. Katanya bakal memecahkan rekod kehadiran pengunjung pada tahun lepas seramai 152,000 orang dan rekod itu berjaya.. Fuhh... memang ramai weiiii..

Acara Halal BiHalal Paguyuban Among Worgo Jowo (Punggowo) ke-10Pengunjung sangat ramai yang datang

Setiap tahun pemilihan tema adalah berlainan dan pada tahun ini tema yang dipilih adalah Urip Iku Urup. Apa maksud Urip Iku Urup?? Itu adalah perkataan dalam bahasa jawa yang bermaksud Hidup (Urip) dan Menyala (Urup). Tapi jika diterjermahkan ia membawa maksud "Hidup Itu Harus Bermanfaat". Inilah falsafah yang diterapkan dalam masyarakat jawa di sana dan dipegang hingga ke hari ini iaitu hidup itu haruslah berguna bagi sesama manusia dan juga alam sekitar..

Ucapan dari Ir Istono selaku ketua panitia

Kenapa tema ini dipilih?? Tema ini dipilih kerana ia sangat relevan dengan nilai kehidupan kita sekarang. Ini kerana pada masa kini terdapat banyak persengketaan terjadi terutama apabila melibatkan isu politik. Kadang-kadang saudara sendiri pun boleh bergaduh, betul tak? Jadi apa gunanya jika kita hidup denga ego sendiri, itu kan merugikan. Alangkah bagusnya jika kita menerapkan falsafah Urip Iku Urup tak kira la kita ni siapa. Kaya ke miskin ke yang penting kita bersama-sama berganding bahu membantu sesama manusia tak kira la dari segi bantuan harta ataupun khidmat nasihat. Itu pun dah cukup bermanfaat.

Upacara penyerahan benderaPenyerahan Bendera oleh Ki Lurah Punggowo iaitu DR HM Soerya Respationo SH MHPenyerahan Bendera oleh Ki Lurah Punggowo iaitu DR HM Soerya Respationo SH MH

Seriusly aku cukup kagum dengan semangat dan sifat bersatu padu masyarakat jawa di sini. Mereka sanggup datang walau dari jauh malah ada yang datang dari luar kepulauan Riau semata-mata untuk menghadiri upacara ini. Sebelum acara bermula, aku sempat berjumpa dengan Ki Lurah Punggowo iaitu DR HM Soerya Respationo SH MH. Beliau juga turut menyeru agar lebih ramai yang datang ke acara ini tak kira dari suku mana sekali pun.

Ki Lurah Punggowo iaitu DR HM Soerya Respationo SH MH

Apa yang menarik mengenai acara Halal Bihalal Punggowo ke-10 ini adalah ia turut menghimpunkan lebih 70 buah kumpulan kesenian dari pelbagai daerah yang akan menunjukkan keunikan tarian mereka. Aku tertarik untuk melihat dengan mata sendiri bagaimana sesebuah tarian dipersembahkan. Selalu tengok kat televisyen je. Dengar kata tarian sebegini ada menerapkan unsur mistik. Betul ke?

Atas permintaan, kami singgah di booth kumpulan tarian Turonggo Yakso dari Trenggalek. Tarian ini kebiasaan diadakan untuk upacara Baritan yang diadakan setiap tahun pada bulan Muharam bagi meraikan kemenangan penduduk kampung kerana berjaya mengusir kejahatan yang menyerang kampung mereka.

kumpulan tarian Turonggo Yakso dari TrenggalekBarongan (raksasa)Rupa macam naga pun ada

Tarian ini menampilkan watak barongan (raksasa) menari mengikut muzik yang dimainkan sambil disebat oleh seorang yang memegang cambuk (cemeti). Setiap kali cambuk tu dilibas, berderau darah aku. Mana taknya, bunyi libasan tu berdesing kat telinga. Ngilu je rasa. Ada jugak karektor penari bersama replika tunggangan seperti kuda kepang yang dibuat dari kulit sapi / kerbau dengan gambar kepala raksasa berambut lebat. Unik betul tarian ni. Siap ada aksi bakar kemenyan lagi.. seram wakk..

Peralatan untuk tarian Turonggo YaksoKuda kepang berbentuk kepala raksasa yang dibuat dari kulit sapi/kerbaucambuk (cemeti)

Tengah khusyuk melihat tarian, sekali lagi aku dikejutkan apabila salah seorang pemain muzik dirasuk. Allahu, nervous kita wakkk.. Pertama kali melihat aksi sebegini. Tak tau nak gambarkan sama ada kejadian tu betul atau tidak tetapi dari aksi yang ditunjukkan oleh orang yang dirasuk tu memang diluar kawalan. Tapi jangan risau, aksi ni tidak akan membahayakan penonton kerana ada pawang yang akan menjaga setiap gerak geri orang yang dirasuk.

Salah seorang pemain muzik telah dirasuk.. seramnya Usaha untuk memulihkan orang yang dirasuk

Satu lagi tarian yang kami lihat adalah dari kumpulan Bantengan Maheso Wono. Konsep tarian sama juga iaitu menghalau kejahatan tapi watak untuk tarian ini adalah Banteng (sejenis lembu tapi bertanduk besar) dan harimau. Menariknya, ada juga pertunjukan aksi ekstrem di mana beberapa penari membuka baju dan berbaring di atas paku dan kaca pecah. Uiks, macam mana mereka boleh baring atas benda tajam tu tanpa sebarang kecederaan?? Hanya mereka je yang tahu. Kami sebagai penonton kagum dengan kebolehan mereka.

kumpulan Bantengan Maheso Wono Wakil kumpulan Bantengan Maheso Wono menceritakan perihal tarian merekaKepala bantengSalah seorang media dari Singapura bergambar dengan kumpulan Bantengan Maheso Wono Aksi baring atas pakuWalaupun dipijak sambil baring atas paku, tetapi satu luka pun tak ada.. dahsyatIni pula aksi baring atas kaca pecah sambil dia menggesek-gesek tetapi tiada luka

Selain dari pertunjukan kesenian tradisional, dalam acara Halal Bihalal Punggowo ke-10 ni juga ada menyediakan lebih dari 300 booth untuk pelbagai jenis makanan yang enak bagi setiap daerah. Dengar kata ada juga makanan tradisi masyarakat jawa yang berusia 200 tahun turut boleh diperolehi di sini. Tapi sayang, disebabkan terlalu ramai kami tak dapat masuk ke dalam Bazaar Kuliner Tradisional. Tak apa la, mungkin tak ada rezeki kan.

Bazaar Kuliner Tradisional

So, bagi masyarakat jawa yang ada di Malaysia apa kata tahun hadapan korang ke acara Halal Bihalal Punggowo ke-10 di Batam untuk melihat sendiri kebudayaan masyarakat jawa di sana. Bukan tu je, mana tau ada rezeki korang boleh menang hadiah lucky draw. Tahun ni siap ada hadiah utama kereta dan 30 buah motorsikal untuk dimenangi. Sape la yang bertuah tu.

Lucky draw hadiah utama sebuah kereta.. wow Barisan 30 biji motorsikal untuk lucky draw

Walau bagaimanapun, aku sangat berpuas hati dan gembira dapat diberi peluang untuk menghadiri acara yang meriah sebegini ini. Terima kasih kepada Badan Pengusahaan Batam dan Punggowo kerana sudi menjemput aku ke sana. Kalau ada rezeki next year nak datang lagi. Tak puas rasanya. Apapun hingga ketemu lagi tahun hadapan.. adios

Muslim Drawing Cartoon Islam, Background Backdrop Halal Bi Halal, Blue, Manga Png | PNGEgg

Halal Bihalal Kartun : halal, bihalal, kartun, Muslim, Drawing, Cartoon, Islam,, Background, Backdrop, Halal, Halal,, Blue,, Manga, PNGEgg

5 Hal Yang Sebaiknya Kamu Lakukan Sebelum Halal Bi Halal - Islami[dot]co

Halal Bihalal Kartun : halal, bihalal, kartun, Sebaiknya, Lakukan, Sebelum, Halal, Islami[dot]co

Gambar Transparan Kartun Halal Bi Halal (Page 1) - Line.17QQ.com

Halal Bihalal Kartun : halal, bihalal, kartun, Gambar, Transparan, Kartun, Halal, (Page, Line.17QQ.com

Gambar Transparan Kartun Halal Bi Halal (Page 1) - Line.17QQ.com

Halal Bihalal Kartun : halal, bihalal, kartun, Gambar, Transparan, Kartun, Halal, (Page, Line.17QQ.com

Gambar Transparan Kartun Halal Bi Halal (Page 1) - Line.17QQ.com

Halal Bihalal Kartun : halal, bihalal, kartun, Gambar, Transparan, Kartun, Halal, (Page, Line.17QQ.com

Ο χρήστης @TweetNikah στο Twitter: "Halal Bi Halal Udah.. Trus Kapan Aku DiHALALin.? Http://t.co/GmSABZvXYC"

Halal Bihalal Kartun : halal, bihalal, kartun, χρήστης, @TweetNikah, στο, Twitter:,

Kartun Hijab Png | PNGWing

Halal Bihalal Kartun : halal, bihalal, kartun, Kartun, Hijab, PNGWing

Halal Bihalal Zaman Now - Merawat Indonesia

Halal Bihalal Kartun : halal, bihalal, kartun, Halal, Bihalal, Zaman, Merawat, Indonesia

INOVASI UNTUK MENINGKATKAN CORPORATE VALUE - PDF Download Gratis

Halal Bihalal Kartun : halal, bihalal, kartun, INOVASI, UNTUK, MENINGKATKAN, CORPORATE, VALUE, Download, Gratis

Risma Online

Halal Bihalal Kartun : halal, bihalal, kartun, Risma, Online

Pungutan Untuk THR

Halal Bihalal Kartun : halal, bihalal, kartun, Pungutan, Untuk